دیدبان
اخبار ویژه روزنامه های یکشنبه؛

مصوبه ۷۰۰ میلیارد ریالی دولت برای خشکسالی اصفهان/تأخیر هیأت ایرانی در مراسم ماندلا به روایت یک منبع اصولگرا

مصوبه ۷۰۰ میلیارد ریالی دولت برای خشکسالی اصفهان/تأخیر هیأت ایرانی در مراسم ماندلا به روایت یک منبع اصولگرا

دیدبان

*خراسان


مصوبه ۷۰۰ میلیارد ریالی دولت برای خشکسالی اصفهان

بر اساس بخشنامه ای که طی روزهای اخیر به وزارت کشور ارسال شده است، مقرر شده بنا به پیشنهاد معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهور مبلغ 700 میلیارد ریال از محل منابع ماده ۱۰ قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت در اختیار استان اصفهان قرار گیرد تا در زمینه های مربوط به رفع زیان های ناشی از خشکسالی هزینه شود. همچنین در این بخشنامه تاکید شده است که مصوبه های شهریورماه و مهرماه دولت در این زمینه، لغو می شوند.

 

تاسیس کنسولگری جدید ایران در افغانستان به پیشنهاد ظریف

بر اساس مصوبه هفته های اخیر هیئت وزیران که توسط اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهور به دستگاههای مربوطه ابلاغ شده، مقرر شده است بنا به پیشنهاد شهریورماه محمدجواد ظریف وزیر خارجه کشورمان، سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در شهر زرنج ولایت نیمروز افغانستان با رعایت قوانین و مقررات مربوطه تاسیس شود و فعالیت خود را آغاز کند.

*ایران

تأخیر هیأت ایرانی در مراسم ماندلا به روایت یک منبع اصولگرا 

خبر اول این که یک منبع اصولگرا ادعا کرده برای شرکت در مراسم تدفین ماندلا، ابتدا قرار بود آقای روحانی شرکت کند که به دلیل تراکم کاری، قرعه به نام ظریف و سپس جهانگیری افتاد اما در نهایت محمد شریعتمداری با یک هواپیمای فالکون عازم آفریقای جنوبی شد. این منبع مدعی شده اخذ مجوز پرواز از 11 کشور و سه بار سوختگیری در مسیر کیپ تاون باعث شد فرستاده ایران در مهلت مقرر به این مراسم نرسد. 

بادامچیان: موسوی و کروبی «سر» نیستند 

خبر دیگر این که حبیب‌الله بادامچیان درباره موضع حزب مؤتلفه در مورد موسوی و کروبی گفت: آقای عسگر اولادی می‌فرمود که اینها سران‌فتنه نیستند. ما هم‌ نظرمان همین است که اینها «سر» نیستند. شما به بنده بگویید آقای کروبی کجا سر فتنه است؟ آقای عسگر اولادی می‌فرمود سران فتنه امریکا، انگلیس و اسرائیل بودند. اینها فتنه خورده امریکا و انگلیس هستند؛ این حرف درستی است. متأسفم که این دو نفر از فرصتی که آقای عسگر اولادی با آن لحن مؤدبانه خودش برای اینها پدید آورد، استفاده نکردند. وی به خبرآنلاین گفت: تا الان خبرها این است که موسوی برنمی‌گردد. راه برای برگشت اینها باز است. باید توبه کنند. نظام به اینها خیلی محبت کرد. آقای کروبی در انقلاب نقشی داشته ولی قطعاً ایشان مدیر و مدبر برای اداره کشور نبود ولی 2بار برای ریاست جمهوری تأیید صلاحیت شد. یا موسوی قطعاً رجل مذهبی نبود. البته رجل سیاسی هست ولی رجل مذهبی یعنی کسی که برجستگی‌هایی در مسائل دینی داشته و حداقل با مبانی فقه اسلامی آشنا باشد که نیست. موسوی این ویژگی‌ها را ندارد.ولی تأیید صلاحیت شد.شورای نگهبان مدارا کرد. 

جدال لفظی افروغ و حجاریان 

شنیدیم که سعید حجاریان هفته گذشته در مصاحبه‌ای گفته بود که اگر بنا بر تغییر قانون اساسی باشد بهتر است دست دولت در انحلال مجلس باز باشد. انتقادات زیادی متوجه موضعگیری وی شد از جمله این‌که عماد افروغ در گفت‌و‌گو با سایت فردا نسبت به این موضوع ابراز نگرانی کرده و آن را تداعی‌کننده «بینشی دیکتاتور مآبانه» خوانده است. او با بیان این‌که «دو بار ناقوس دیکتاتوری جدید را به صدا در آورده‌ام و هم‌اکنون باید سومی آن را به صدا درآورد»، افزود: یک بار در زمانی که در دوره دوم خرداد بین قوه مقننه و مجریه یک هماهنگی کامل و مطلق ایجاد شد و یک بار هم مربوط به زمانی است که به نظر می‌رسید دولت نهم همسو و هم جهت با مجلس هفتم شکل بگیرد. اما خطر مرتبه سوم با این اظهار نظر به مراتب بیشتر و دیکتاتور مآبانه‌تر از موارد قبلی است. 

مرتضوی: احمدی‌نژاد گفت نگران نباش 

دست آخر این که سعید مرتضوی که ماجرای ریاستش بر سازمان تأمین اجتماعی به یکی از چالش‌های میان مجلس نهم و دولت دهم تبدیل شده بود و این روزها کمیته تحقیق و تفحص مجلس از تخلفات گسترده سازمان تحت ریاستش گزارش داده، در مصاحبه با هفته‌نامه «پنجره» مسائلی را مطرح کرده است. او که حکم دیوان عدالت اداری در مورد برکناری‌اش را سیاسی و غیرقانونی نامیده، درباره چرایی استعفا ندادنش به رغم این حکم گفته است: «نامه را به آقای احمدی‌نژاد نشان دادم و توضیح دادم که آقای حداد گفته‎اند مصلحت نظام است که کناره‎گیری کنم. آقای احمدی‎نژاد گفتند من فرد دوم مملکت هستم، مصالح نظام را من بهتر می‎دانم یا نمایندگان تهران؟ اگر امروز بر سر شما کوتاه بیاییم، اینها فردا در رابطه با افراد دیگر مدعی می‎شوند.» 

*تهران امروز

غیبت روحانی ۳ جلسه شد 

به گزارش فارس، در جلسه دیروز مجمع تشخیص مصلحت نظام هیچ یک از سران قوای سه‌گانه حضور نداشتند. در عین حال حسن روحانی رئیس‌جمهور برای چندمین بار متوالی غایب جلسات صحن مجمع تشخیص بوده است که این موضوع در جلسه گذشته مجمع مورد انتقاد آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی قرار گرفت. 

مجوز لاریجانی برای دیدار با ستوده! 

ژوزف ویدنهولز اتریشی از اعضای هیات پارلمانی اروپا در گفت‌وگو با «شرق» مدعی شد که در دیدار هانس اسبودا، عضو هیات پارلمان اروپا به ایران با محمدجواد لاریجانی، دبیر ستاد حقوق بشر، ایشان تاکید داشتند که خانم ستوده شهروند آزادی هستند و دیدار با ایشان منع قانونی ندارد، به این ترتیب هر کسی بخواهد می‌تواند با ایشان دیدار کند. 

واکنش روحانی به سخنان حجاریان 

حسن روحانی از سخنان حجاریان مبنی بر «اعطای اختیار انحلال مجلس به رئیس‌جمهور» عصبانی شده و چند نکته را به اطرافیان خود گفته است: 1 - این حرف‌ها از نوع دوستی خاله خرسه است و محبت این آقایان به ما لطمه می‌زند.2 - من ۵ دوره در مجلس بوده‌ام. جایگاه مجلس نبایدخدشه دار شود. فردا در انتخابات مجل س چگونه می‌شود مردم را دعوت به رای دادن کرد؟ مردم می‌گویند اینها رای ما را می‌خواهند برای در اختیار گرفتن مجلس برای دولت.3 - این نوع تفکرات مثل تفکر مصدق است که مجلس را منحل کرد و چند ماه بعد سرنگون شد. 4 - طرفداران دولت اعتدال به سخنان حجاریان پاسخ دهند. 

*جمهوری اسلامی

* یک عضو هیات مدیره ائل خودرو که نماینده رسمی جنرال موتورز در ایران است درباره شایعاتی مبنی بر حمایت جنرال موتورز از تیم ملی فوتبال ایران در جام جهانی برزیل گفت: ائل خودرو قراردادی با فدراسیون فوتبال ایران به امضا رسانده و به عنوان حامی تیم‌های ملی ایران شناخته شد. به گزارش ایرنا به نقل از "یو اس ویوور" مجید جاودانی درباره قرارداد توافق شده میان جنرال موتورز و تیم ملی فوتبال ایران نیز گفت: این قرارداد حدود 15 میلیارد تومان است. وی تصریح کرد: می‌توانم بگویم این مبلغ توسط جنرال موتورز تأمین شده و اگر مدعی شوم این شرکت بزرگ امریکایی حامی تیم ملی فوتبال ایران شده کاملاً خبر درست و صحیحی می‌باشد.

* رئیس انجمن مددکاری از شیوع بیماری خطرناکی به نام زگیل تناسلی خبر داد که به گفته وی؛ تاکنون حدود 1 میلیون نفر به آن مبتلا شده‌اند و هیچ درمانی برای آن وجود ندارد. به گزارش فرارو، مصطفی اقلیما، مددکار اجتماعی و رئیس انجمن علمی مددکاران اجتماعی، در پاسخ به سؤال خبرنگار ایلنا: در مورد این مسئله که چه بیماری‌های مقاربتی به جز ایدز اکنون در بین مردم رواج دارد؛ گفت: بیماری‌های عفونی وجود دارند اما قابل درمان هستند و بیماری‌هایی مانند سفلیس هم که دیگر تقریباً ریشه کن شده‌اند. بیماری که امروز بسیار رواج پیدا کرده است و از ایدز هم خطرناک‌تر است بیماری زگیل تناسلی است که به سرعت به طرف مقابل منتقل می‌شود. این زگیل‌ها سبب عفونت و سرطان می‌شود و افراد مبتلا همچنین نمی‌توانند دیگر بچه‌دار شوند. اقلیما افزود: این بیماری درمان سختی دارد و تنها راه مقابله با این بیماری پیشگیری است و آن هم فقط توسط واکسن انجام می‌شود. البته حتی یک عدد هم از این واکسن در ایران موجود نیست و افراد باید آن را از خارج از کشور تهیه کنند.

*قدس


تسلیت رهبر کره شمالی به عمه اش!

فردا: شبکه ‌های اجتماعی دیروز عکسی را منتشر کردند که در آن کیم جونگ اون رهبر کره شمالی در حال عرض تسلیت به «کیم کیونگ هوی» عمه خود است. شوهر عمه رهبر کره شمالی اخیراً به جرم خیانت به کشور اعدام شده است.

دلیل استفاده نکردن نتانیاهو از رایانه 

الف: تلویزیون رژیم صهیونیستی در واکنش به انتشار اخباری در رابطه با جاسوسی آمریکا و انگلیس از نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم‌صهیونیستی، مدعی شد که نتانیاهو در دفتر کارش هیچ رایانه‌ای ندارد و از بیم جاسوسی برخی اوقات از ایما و اشاره استفاده می‌کند. گفته می شود نتانیاهو دستور داده که هیچگونه سیستم رایانه‌ای در اتاقش نصب نشود.

انتقاد مصلحی از برخی نکات توافق ژنو

رجا: حجت الاسلام حیدر مصلحی، وزیر سابق اطلاعات، برخی مفاد تفاهم‌نامه ژنو را «تکان‌ دهنده» دانسته و گفته، جمهوری اسلامی با امضای این سند به طور عملی غنی‌سازی اورانیوم را متوقف کرده است. مصلحی این مطلب را هفته گذشته طی سخنانی در جمع گروهی از طلاب حوزه علمیه «چیذر» در تهران بیان کرده است. 

اسکاتلند حساب ایرانیان را نمی‌بندد 

باشگاه خبرنگاران: رویال بانک اسکاتلند که به دلیل تحریمهای آمریکا قرار بود حساب 9 ایرانی را در این بانک ببندد، از اجرای تصمیم خود صرفنظر کرد.

تبدیل سایت جماران به خبرگزاری 

جهان: سایت جماران وابسته به موسسه تنظیم و نشر آثار حضرت امام خمینی(ره) قرار است در آینده به یک خبرگزاری تبدیل شود. 

دبیرخانه زیرمیزی راه‌اندازی شد

تسنیم: سیدسجاد رضوی مدیرکل دفتر نظارت و اعتباربخشی امور درمان وزارت بهداشت از تشکیل کارگروه و دبیرخانه دریافتهای غیرمتعارف پزشکی (زیرمیزی) خبر داد و در توضیح چرایی مسأله 300پزشکی که ماهانه یک‌میلیاردتومان درآمد دارند و درصدی از این درآمدهایشان از طریق دریافتهای غیرمتعارف (زیرمیزی) است، گفت: ما مسأله زیرمیزی را پیگیر هستیم .

پول بدهید، امداد رسانی کنیم!

ایسنا: ناصر قمری عضو شورای اسلامی روستای گل سعید چالدران گفت: متأسفانه با وجود گذشتن بیش از یک هفته از بارش سنگین برف در آذربایجان غربی، راه‌های روستاهای گل سعید و سازغل چالدران همچنان مسدود است. وی تصریح کرد: شخصاً برای رفع این معضل با بخشداری و فرمانداری چالدران تماس گرفتم، وقتی به آقایان مراجعه کردیم، به ما گفتند، باید 250 هزار تومان برای روغن ماشینهای تیغ‌زن پرداخت کنیم تا مسیر روستا باز شود!

گودبای‌پارتی برای برکناری یک مسؤول

تسنیم: فرزین جباری مربی 6 دوره اسبق تیم ملی پرورش اندام کشور با اشاره به برگزاری گودبای‌پارتی برای برکناری یک مسؤول فدراسیون بدنسازی و پرورش اندام، نسبت به انتصابهای این فدراسیون و حضور افراد مسأله دار در بازار داروهای نیروزا هشدار داد.

واکنش کاستروبه دیدار برادرش‌واوباما

جهان: فیدل کاسترو در مقاله‌ای به برادرش به خاطر استواری، بزرگی و وقارش هنگامی که با اوباما سلام و احوالپرسی کرد و به زبان انگلیسی گفت، «آقای رئیس‌جمهور، من کاسترو هستیم» تبریک گفت.

خاطرات سنگالی متکی 

ندای انقلاب: منوچهر متکی وزیر خارجه دولت نهم که سابقه کار طولانی در امور دیپلماتیک دارد، در حال نگارش خاطراتش است. در حال حاضر وی مشغول سر و سامان دادن به نگارش مستند برکناری ناگهانی خود در سنگال از سوی محمود احمدی نژاد است.

دانشگاه ویژه فرهنگیان در آستانه تعطیلی

مشرق: آغاز به کار دانشگاه ویژه فرهنگیان که مجوز تأسیس آن با پیگیری احمدی نژاد به تصویب رسیده بود، با مشکلاتی در کارهای اجرایی مواجه شده است و احتمال دارد این دانشگاه لغو مجوز شود.

 

منبع: باشگاه خبرنگاران

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن